Yleiset toimitusehdot

PALVELUIDEN YLEISET TOIMITUSEHDOT YHTEISÖ- JA YRITYSASIAKKAILLE 

1 Soveltamisala 

1.1 Toimitusehtojen soveltaminen 

Näitä toimitusehtoja sovelletaan Kuulalaakeri Oy:n (jäljempänä Kuulalaakeri) asiakkaalle toimittamiin palveluihin. Näitä toimitusehtoja sovelletaan, ellei asiakkaan ja Kuulalaakerin välillä ole kirjallisesti toisin sovittu. 

2 Sopimuksen syntyminen ja siirtäminen 

2.1 Sopimuksen syntyminen 

Osapuolet tekevät palvelusta kirjallisen sopimuksen. Sopimus syntyy, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen tai kun Kuulalaakeri on hyväksynyt asiakkaan tilauksen ja asiakas on toimittanut Kuulalaakerille mahdollisesti vaadittavan kohdan 10.3 mukaisen ennakkomaksun tai vakuuden. 

Sopimuksen siirtäminen Osapuolella ei ole oikeutta siirtää sopimusta kolmannelle ilman toisen osapuolen etukäteen antamaa kirjallista suostumusta. Kuulalaakerilla on kuitenkin ilman asiakkaan suostumusta oikeus siirtää sopimus kokonaan tai osittain taholle, jolle sopimuksen tarkoittama liiketoiminta siirtyy. Kuulalaakeri ilmoittaa asiakkaalle siirrosta etukäteen. Kuulalaakerilla on lisäksi oikeus siirtää sopimukseen perustuvat saatavansa kolmannelle. Saatavien siirtoa koskevan ilmoituksen jälkeen maksut voidaan pätevästi suorittaa ainoastaan siirronsaajalle. 

3 Palvelun toimittaminen 

3.1 Toimitusajankohta 

Kuulalaakeri on velvollinen toimittamaan palvelun sovittuna aikana tai, jos toimitusajasta ei ole tehty nimenomaista sopimusta, kohtuullisessa ajassa sopimuksen syntymisestä. 

3.2 Toimituksen hyväksyminen 

Asiakkaan on tarkastettava palvelu. Toimitus katsotaan hyväksytyksi, ellei asiakas kirjallisesti reklamoi havaituista virheistä yhden (1) viikon kuluessa toimituksesta. Reklamaatiosta huolimatta toimitus katsotaan hyväksytyksi, ellei palvelussa ole kohdan 5.1 mukaista virhettä. Asiakas vastaa tarkastuksen sekä palveluun kuulumattomien testausten kustannuksista. 

3.3 Asiakkaan myötävaikutusvelvollisuus 

Asiakkaan tulee myötävaikuttaa parhaan kykynsä mukaan palvelun toimittamiseen. Asiakkaan on annettava Kuulalaakerille hyvissä ajoin riittävät ja oikeat tekniset yms. tiedot palveluiden suorittamista varten ja ilmoitettava Kuulalaakerille hyvissä ajoin muutoksista antamissaan tiedoissa sekä muista palvelun suorittamisen kannalta tarpeellisista seikoista. Asiakas vastaa Kuulalaakerille antamistaan tiedoista, ohjeista ja määräyksistä sekä näiden mukaisesti suoritettujen palveluiden soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa. 

3.4 Asiakkaan viivästys 

Kuulalaakerilla on oikeus periä palveluun kohdistuvat maksut myös siltä ajalta, kun palvelua ei ole voitu toimittaa asiakkaasta johtuvasta syystä. Jos palvelu toimitetaan asiakkaasta 

johtuvasta syystä sovitun toimitusajankohdan jälkeen, Kuulalaakerilla on oikeus valita sopiva toimitusajankohta. 

4 Palvelun tuottaminen ja käyttö 

4.1 Palvelun tuottaminen ja muutokset 

Kuulalaakerilla on oikeus tuottaa sopimuksen mukainen palvelu parhaaksi katsomallaan tavalla ja käyttää palvelun tuottamisessa alihankkijoita. Kuulalaakerilla on oikeus tehdä palvelun tekniikkaan ja käyttöön vaikuttavia muutoksia. Jos tällaiset muutokset edellyttävät muutoksia asiakkaan laitteisiin tai ohjelmistoihin, asiakkaan tulee omalla kustannuksellaan huolehtia tällaisista muutoksista. Kuulalaakeri pyrkii ilmoittamaan asiakkaaseen vaikuttavista palvelun muutoksista kohtuullisessa ajassa etukäteen. 

Asiakkaan vaatimista muutoksista palvelun sisältöön peritään Kuulalaakerin määrittämä maksu. Osapuoli vastaa käyttämänsä alihankkijan suorituksesta kuten omastaan. 

4.2 Palvelun sisältö ja palveluun sovellettavat erityiset ehdot 

Palvelun sisältö ja siihen sovellettavat erityiset ehdot määräytyvät palvelusopimuksen ja sen liitteiden mukaisesti. 

4.3 Käyttöoikeus ohjelmistoihin ja dokumentteihin 

Kuulalaakeri myöntää asiakkaalle käyttöoikeuden Kuulalaakerin sopimuksen perusteella toimittamien ohjelmistojen konekielisiin versioihin ja asiakirjoihin sekä palvelun testaamiseksi toimitettuun aineistoon ja tietoihin. Käyttöoikeuden perusteella asiakas saa käyttää ohjelmistoja ja asiakirjoja sekä testausaineistoa ja -tietoja ainoastaan Kuulalaakerin ohjeiden mukaan ja vain välittömästi palvelun käyttöön tai sen testaukseen liittyen. Ohjelmistojen, asiakirjojen, testausaineiston ja -tiedon sekä niiden muutettujen versioiden omistus sekä immateriaalioikeudet ovat Kuulalaakerin tai kolmannen osapuolen (kuten Kuulalaakerin mahdollisen päämiehen tai alihankkijan) omaisuutta eikä asiakkaalla ole ilman Kuulalaakerin etukäteen antamaa kirjallista suostumusta oikeutta kopioida, kääntää tai muuttaa aineistoa, asiakirjoja tai ohjelmistoja taikka luovuttaa niitä kolmannen käyttöön, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu. Käyttöoikeuden päättyessä asiakkaan on omalla kustannuksellaan joko palautettava tai Kuulalaakerin pyynnöstä tuhottava hallussaan olevat alkuperäiset ja jäljennöskopiot, tietovälineet ja dokumentaatio. 

4.4 Asiakkaan laitteet ja ohjelmisto

Asiakas vastaa niiden laitteiden, teleyhteyksien ja ohjelmistojen hankkimisesta ja toimintakunnosta, jotka eivät sisälly palvelukuvauksen tai sopimuksen mukaiseen palveluun. Asiakas vastaa myös siitä, että nämä laitteet tai ohjelmistot ovat hyväksyttyjä, eivätkä haittaa tai häiritse Kuulalaakerin toimintaa tai televerkon liikennettä. Häiriöitä mahdollisesti tuottavat laitteet tai ohjelmistot on välittömästi irrotettava palvelusta. 

4.5 Palvelun kautta toimitettu aineisto 

Asiakas vastaa palvelun kautta toisille käyttäjille taikka Kuulalaakerin tai kolmansien osapuolten palvelimille toimitetusta aineistosta. Erityisesti asiakas vastaa siitä, että asiakkaan toimittama tai asiakkaan palvelun kautta toimitettu aineisto ei aiheuta häiriötä televerkolle eikä loukkaa kolmansien tekijänoikeuksia, hyvää tapaa taikka lain tai viranomaisten määräyksiä. Jos Kuulalaakeri, viranomainen tai kolmas osapuoli osoittaa, että asiakkaan palvelun kautta on toimitettu tällaista aineistoa toisille käyttäjille taikka Kuulalaakerin tai kolmannen palvelimille, Kuulalaakerilla on asiakasta kuulematta oikeus poistaa tällainen loukkaava aineisto tai estää sen käyttö. 

Koska Kuulalaakeri ei valvo palvelua hyväksikäyttäen kolmansille toimitettua tai kolmansilta saatua aineistoa, Kuulalaakeri ei vastaa näiden aineistojen ja tietojen saatavuudesta taikka lainvastaisesta tai loukkaavasta sisällöstä. Kuulalaakeri ei myöskään vastaa palvelua hyväksikäyttäen välitetyn aineiston mahdollisesta viivästymisestä, muuttumisesta tai katoamisesta aiheutuvista vahingoista. 

5 Palvelun virhe; palvelun ylläpitäminen ja virheiden korjaaminen 

5.1 Palvelun virhe 

Palvelussa katsotaan olevan virhe, jos se olennaisesti poikkeaa palvelusopimuksessa määritellyistä ominaisuuksista ja tämä poikkeama vaikeuttaa olennaisesti palvelun käyttämistä. 

5.2 Palvelun ylläpitäminen ja virheiden korjaaminen 

Kuulalaakeri ylläpitää palvelun käyttökunnossa sopimuksen mukaisesti ja korjaa palvelun virheet arkipäivisin (ei lauantaisin) kello 8.00 16.00 ja niin pian kuin mahdollista. Muuna aikana virheet voidaan korjata erikseen sovittaessa. Kuulalaakerilla on oikeus tilapäisesti keskeyttää palvelun tuottaminen, jos se on tarpeen rakennus-, korjaus- tai kunnossapitotöitä varten. Kuulalaakeri pyrkii siihen, että keskeytys jää lyhytaikaiseksi ja siitä aiheutuu asiakkaalle mahdollisimman vähän haittaa. Kuulalaakeri tiedottaa asiakkaalle keskeytyksestä mahdollisuuksien mukaan. 

5.3 Ylläpidon rajoitukset 

Ylläpito ei kata sellaisen virheen korjausta, joka on aiheutunut Kuulalaakerista riippumattomasta tai asiakkaan vastuulla olevasta syystä, kuten 

5.3.1 palvelun virheellisestä käytöstä, huolimattomuudesta tai laiminlyönnistä palvelun käyttöä tai huoltoa koskevien ohjeiden tai palvelun ympäristövaatimusten noudattamisessa, tai 

5.3.2 palvelun piiriin kuulumattomista laitteista, teleyhteyksistä, ohjelmistoista tai määrityksistä taikka muun kuin Kuulalaakerin tekemästä muutoksesta, korjauksesta, liitännästä tai käyttämästä tarvikkeesta. 

5.4 Virheen korjaaminen 

Kuulalaakerin vastuu palvelun virheestä rajoittuu Kuulalaakerin vastuulla olevan virheellisen palvelun korjaamiseen tai virheellisesti suoritetun palvelun uudelleen suorittamiseen. 

6 Immateriaalioikeuksien loukkaukset 

6.1 Kuulalaakerin vastuu immateriaalioikeuksista 

Kuulalaakeri vastaa siitä, että sen toimittamat palvelut eivät loukkaa Suomessa sopimuksen solmimishetkellä voimassaolevia immateriaalioikeuksia. 

6.2 Oikeuksien puolustaminen 

Mikäli asiakasta vastaan nostetaan kanne tai esitetään vaatimuksia sillä perusteella, että Kuulalaakerin toimittaman palvelun käyttäminen Suomessa loukkaa suojattua immateriaalioikeutta, Kuulalaakeri huolehtii parhaaksi katsomallaan tavalla asiakkaan puolustuksesta ja korvaa asiakkaan maksettavaksi tuomitut korvaukset. Asiakkaalla ei ole oikeutta ilman Kuulalaakerin etukäteen antamaa kirjallista suostumusta tehdä asiassa sopimusta tai muulla järjestelyllä sopia asiaa kanteen tai vaatimuksen esittäjän kanssa. Kuulalaakerin vastuu edellyttää, että asiakas ilmoittaa Kuulalaakerille vaateista kirjallisesti heti niistä tiedon saatuaan ja samalla valtuuttaa Kuulalaakerin huolehtimaan asiakkaan eduista sekä antaa Kuulalaakerin asian hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot ja avun. 

6.3 Todetun loukkauksen korjaaminen 

Jos kohdan 6.2 mukainen immateriaalioikeuden loukkaus tulee lainvoimaiseksi tai jos Kuulalaakeri katsoo loukkauksen todennäköiseksi, Kuulalaakeri harkintansa mukaan hankkii omalla kustannuksellaan oikeuden palvelun tai sen osan käytön jatkamiseen, korvaa palvelua toisella vastaavalla tuotteella, jonka käyttö ei loukkaa edellä tarkoitettuja oikeuksia, tai muuttaa palvelua siten, ettei loukkausta enää tapahdu. Kuulalaakerilla on tällöin myös oikeus lopettaa palvelun tuottaminen ilman irtisanomisaikaa. Kuulalaakerin vastuu immateriaalioikeuksien loukkauksesta rajoittuu tämän luvun 6 mukaisiin toimenpiteisiin. 

6.4 Vastuun rajaus 

Kuulalaakeri ei vastaa asiakkaalle immateriaalioikeuksien loukkauksista, jotka aiheutuvat siitä, että palvelua on muutettu tai käytetty tarkoitukseen, johon sitä ei ole suunniteltu tai hyväksytty, taikka siitä, että palvelua käytetään yhdessä toisen toimittajan toimittaman tai asiakkaan tuottaman tuotteen tai palvelun kanssa tai vastoin Kuulalaakerin antamia ohjeita. 

7 Tunnisteet 

7.1 Asiakkaan tunnisteet 

Kuulalaakerilla on asiakasta kuultuaan oikeus valita palveluun kuuluvat asiakkaan käyttöön tulevat käyttäjätunnukset, numerot, osoitteet ja muut sellaiset tunnisteet (jäljempänä Tunnisteet). Tunnisteet säilyvät Kuulalaakerin omistuksessa eikä asiakkaalla ole mitään oikeuksia niihin sopimuksen päätyttyä, ellei kirjallisesti ole toisin sovittu. 

7.2 Tunnisteiden muuttaminen asiakkaan pyynnöstä 

Tunnisteet voidaan muuttaa asiakkaan pyynnöstä maksua vastaan edellyttäen, että muuttaminen on teknisesti mahdollista eikä muutoksesta aiheudu Kuulalaakerille tai kolmannelle kohtuutonta haittaa. 

7.3 Kuulalaakerin oikeus muuttaa Tunnisteita 

Kuulalaakerilla on oikeus muuttaa Tunnistetietoja, jos 

7.3.1 viranomaisten määräykset, televerkon rakenteelliset, palvelulliset tai muut tekniset syyt sitä vaativat. Kuulalaakeri ilmoittaa tällaisesta muutoksesta asiakkaalle vähintään yksi (1) kuukausi ennen muutoksen voimaantuloa; tai 

7.3.2 Kuulalaakerilla on perusteltu aihe olettaa palvelun tai asiakkaan tietoturvan tätä edellyttävän. Kuulalaakeri ilmoittaa turvallisuussyistä tehdyistä muutoksista asiakkaalle niin pian kuin se on kohtuudella mahdollista. 

8 Asiakastiedot ja niiden käyttö 

8.1 Tietojen antaminen 

Asiakkaan tulee ennen palvelun avaamista antaa Kuulalaakerille sen vaatimat palvelua varten tarvittavat tiedot (jäljempänä Asiakastiedot) sekä tarkistaa kirjattujen tietojen oikeellisuus. Asiakkaan on ilmoitettava viipymättä Kuulalaakerille Asiakastietojensa muutoksista. Asiakas vastaa siitä, että asiakkaan ilmoittamat palvelun käyttäjät tietävät heitä koskevien Asiakastietojen antamisesta Kuulalaakerille. 

8.2 Asiakas ja Tunnistetietojen luovutus 

Kuulalaakerilla on oikeus luovuttaa Asiakasja Tunnistetietoja voimassaolevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittavissa rajoissa. 

9 Kustannusten ja vahinkojen korvaaminen 

9.1 Tuottamuksesta aiheutuneet vahingo

Osapuoli on velvollinen maksamaan toiselle osapuolelle vahingonkorvausta osapuolen luottamuksesta aiheutuneista, vahinkoa kärsineen osapuolen osoittamista välittömistä vahingoista. Osapuolen vastuu rajoittuu kunkin kuukauden aikana enintään tuottamuksen kohteena olevaan palvelun osaan kohdistuvaa kuukauden laskutusta vastaavaan määrään laskettuna vahinkotapahtumaa edeltäneiden kuuden kuukauden kuukausilaskutusten keskiarvon mukaan. Jos sopimus on ollut ennen vahingon syntymistä voimassa alle kuusi kuukautta, vahingonkorvauksen enimmäismäärä lasketaan sopimuksen voimassaoloajan kuukausilaskutusten keskiarvon mukaan. Jos osapuoli on kuitenkin sopimuksen perusteella tai muutoin velvollinen suorittamaan toiselle osapuolelle sopimussakkoa, hyvitystä tai muuta sellaista vakiokorvausta sopimusrikkomuksensa johdosta, osapuolen vahingonkorvausvelvollisuus rajoittuu tällaisen vakiokorvauksen määrään. 

9.2 Vahingonkorvausvelvollisuuden rajoitukset 

Osapuoli ei ole velvollinen korvaamaan välillisiä vahinkoja taikka vahinkoja, joita osapuoli ei ole voinut kohtuudella ennakoida. Osapuoli ei myöskään ole velvollinen korvaamaan toisen osapuolen tai kolmannen osapuolen vastuulla olevista seikoista johtuvia vahinkoja (kuten esimerkiksi vahinkoja, jotka johtuvat asiakkaan, palvelun käyttäjän, muun teleyrityksen tai palveluiden tuottajan toiminnasta tai näiden vastuulla olevista laitteista, teleyhteyksistä tai ohjelmistoista) eikä osapuolesta riippumattomasta syystä aiheutuvia vahinkoja (kuten esimerkiksi jännitehäiriöistä, ukkosesta, sähköverkosta, tulipalosta, vesivahingosta tai muusta onnettomuudesta johtuvia vahinkoja). Osapuolella ei ole vahingonkorvausvelvollisuutta tämän sopimuksen mukaisten oikeuksiensa käytöstä, kuten esimerkiksi kohdassa 5.2 mainituista palvelun tuottamisen tilapäisistä keskeytyksistä aiheutuvista ongelmista. Osapuolen vahingonkorvausvelvollisuus kokonaisuudessaan rajoittuu tässä luvussa 9 mainittujen vahinkojen korvaamiseen. Tietoyhteiskuntakaaren (917/2014) luvun 15 mukaista vakiokorvausta, vakiohyvitystä, hinnanalennusta tai vahingonkorvausvelvollisuutta ei sovelleta Kuulalaakerin ja yritysasiakkaan välisessä sopimussuhteessa, ellei osapuolten kesken ole erikseen toisin sovittu. 

9.3 Vahingonkorvauksen vaatiminen 

Vahingonkorvausta on vaadittava kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun vahingonkorvauksen perusteena oleva virhe havaittiin tai se olisi pitänyt havaita tai siitä, kun toimitus on tapahtunut. 

9.4 Viat asiakkaan hallitsemissa laitteissa 

Jos asiakas liittää palveluun kohdan 4.4 vastaisesti viallisia tai häiriötä aiheuttavia laitteita, määrityksiä tai ohjelmistoja tai jos asiakkaan ilmoittama vika aiheutuu sen hallinnassa olevista laitteista, teleyhteyksistä, määrityksistä tai ohjelmistoista, asiakas on velvollinen korvaamaan Kuulalaakerille mahdolliset vahingot sekä vikojen etsimisestä aiheutuneet kustannukset. 

10 Maksut ja laskutus 

10.1 Palvelusta maksettavat maksu

Asiakas maksaa Kuulalaakerille palvelusta ja sen käytöstä hinnaston tai sopimuksen mukaiset maksut Kuulaakerin määrittelemien laskutuskausien mukaisesti. Kuulalaakeri voi laskuttaa asiakkaalta myös Kuulalaakerin palvelun kautta käytettyjen muiden teleyritysten ja palveluntuottajien maksut, jos tästä on ko. teleyrityksen tai palveluntuottajan kanssa sovittu. 

10.2 Maksujen erääntyminen 

Maksut on maksettava viimeistään laskuun merkittynä eräpäivänä. Jos maksuja kertyy laskutuskaudella poikkeuksellisen paljon, Kuulalaakeri voi lähettää asiakkaalle laskun normaalista laskutusaikataulusta poikkeavasti. Kuulalaakerilla on oikeus periä viivästyneistä maksuista perimiskulujen ja käsittelymaksujen lisäksi kulloinkin voimassa olevaa korkolain mukaista vuotuista viivästyskorkoa laskun eräpäivästä lukien. Jos asiakas ei ole maksanut erääntyneitä laskuja maksukehotuksesta ja palvelun sulkemisesta huolimatta, erääntyvät myös muut palvelusta laskutettavat vielä erääntymättömät saatavat heti maksettaviksi. 

10.3 Ennakkomaksu tai vakuus 

Kuulalaakerilla on oikeus tarkistaa asiakkaan luottotiedot sekä oikeus vaatia asiakkaalta ennakkomaksua tai vakuutta, jos Kuulalaakeri katsoo asiakkaan luottotietojen, maksukäyttäytymisen tai muun perustellun syyn vuoksi saataviensa turvaamisen sitä edellyttävän. Kuulalaakeri ei maksa ennakkomaksulle tai vakuudelle korkoa. Kuulalaakerilla on oikeus periä vakuudesta tai ennakkomaksusta erääntyneet saatavansa viivästyskorkoineen ja perimiskuluineen. 

10.4 Vastuu palvelun käytöstä 

Asiakas vastaa palvelusta perittävien maksujen suorittamisesta Kuulalaakerille siinäkin tapauksessa, että joku muu kuin asiakas on käyttänyt palvelua, ellei asiakas osoita, että palvelua on käytetty oikeudettomasti ja että oikeudeton käyttö on käynyt mahdolliseksi Kuulalaakerin tuottamuksen johdosta. 

10.5 Laskumuistutukset 

Mahdolliset muistutukset laskua vastaan on tehtävä kirjallisesti ennen eräpäivää. Asiakkaan on muistutuksesta huolimatta maksettava laskun riidaton osa eräpäivään mennessä. Jos muistutus on tarkastuksessa todettu aiheettomaksi, asiakkaan tulee suorittaa lasku viivästyskorkoineen kahden viikon kuluessa siitä, kun hänelle on ilmoitettu tarkastuksen tuloksesta. 

10.6 Perusmaksu 

Kuulalaakerilla on oikeus periä hinnaston tai sopimuksen mukaista kiinteää, aikaan perustuvaa perusmaksua itsenäisesti kunkin palvelun tai palvelun osan toimituksesta lukien. Perusmaksut peritään laskutuskausittain jälkikäteen. Perusmaksu on suoritettava myös siltä ajalta, kun palvelu on suljettuna. Jos palvelua koskeva sopimus päättyy kesken laskutuskauden, perusmaksu peritään koko laskutuskaudelta, eikä perusmaksua palauteta. 

10.7 Laskun erittely 

Kuulalaakeri toimittaa asiakkaan pyynnöstä tietoja laskutuksen muodostumisesta siinä määrin kuin se on teknisesti ja lainsäädännön mukaan mahdollista. Kuulalaakerilla on oikeus periä erittelystä hinnaston mukainen maksu. 

10.8 Hinnaston muutokset 

Kuulalaakerilla on oikeus muuttaa hinnastojaan sekä palvelun käytöstä laskutettavia maksuja. Maksujen korotuksesta ilmoitetaan asiakkaalle vähintään neljätoista (14) vuorokautta ennen muutoksen voimaantuloa asiakaslehdessä, tiedotteessa tai muutoin joko kirjallisesti tai sähköisesti asiakkaan viimeksi ilmoittamaan laskutusosoitteeseen tai sähköpostisoitteeseen. Ellei muualla sopimuksessa toisin ole sovittu Kuulalaakerin oikeudesta muuttaa hinnastoja ja palvelun käytöstä laskutettavia maksuja, Asiakkaalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi korotettujen hintojen tullessa voimaan. 

11 Palvelun sulkeminen 

11.1 Asiakkaan oikeus pyytää palvelun sulkemist

Kuulalaakeri sulkee palvelun asiakkaan pyynnöstä määräajaksi tai toistaiseksi. Palvelun sulkemisesta ja uudelleen avaamisesta peritään hinnaston mukainen maksu. 

11.2 Kuulalaakerin oikeus sulkea palvelu 

Kuulalaakerilla on oikeus sulkea asiakkaan kaikki palvelut, jos 

– asiakas ei maksukehotuksesta huolimatta ole suorittanut Kuulalaakerin erääntynyttä saatavaa kahden viikon kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä, 

– asiakas ei toimita kohdan 10.3 mukaista ennakkomaksua tai vakuutta viikon kuluessa Kuulalaakerin vaatimuksesta, – asiakas on haettu selvitystilaan, saneerausmenettelyyn tai konkurssiin, asiakas on hakenut julkista haastetta velkojilleen tai hänet on muuten todettu maksukyvyttömäksi, 

– asiakas on aiheuttanut häiriötä televerkolle, -liikenteelle tai muille käyttäjille tai muistutuksesta huolimatta käyttää epäkuntoisia laitteita tai ohjelmistoja, 

– asiakas on toimittanut tai asiakkaan palvelun kautta on toimitettu toisille palvelun käyttäjille taikka Kuulalaakerin tai kolmannen palvelimille kohdassa 4.5 tarkoitettua ei-toivottua aineistoa (ns. SPAM massalähetykset mukaan luettuna) tai asiakas on käyttänyt palvelua markkinoinnissa noudatettujen tapaohjeiden vastaisesti, 

– asiakas ei muistutuksesta huolimatta täytä sopimusvelvoitteitaan tai rikkoo olennaisesti sopimuksen mukaisia velvoitteitaan, 

– asiakas on kaupparekisterimerkinnän tai muun sellaisen rekisterimerkinnän mukaan lakannut olemasta tai – asiakasta ei tavoiteta jonkin tähän sopimukseen liittyvän asian selvittämiseksi. 

Jos asiakas tekee laskusta Kuulalaakerille kirjallisen muistutuksen ja maksaa laskun riidattoman osan, Kuulalaakeri ei sulje palvelua riidanalaisen osuuden maksamattomuuden vuoksi muistutuksen tutkimisen aikana. 

Kuulalaakerilla on lisäksi oikeus sulkea palvelu välittömästi, jos palvelu on avattu virheellisin tiedoin tai jos palvelun on avannut Kuulalaakerin valtuuttama kolmas osapuoli ja Kuulalaakerilla on kohdan 10.3 perusteella oikeus vaatia asiakkaalta ennakkomaksua tai vakuutta, eikä tällaista ennakkomaksua tai vakuutta ole toimitettu Kuulalaakerille. 

11.3 Käytön estot 

Jos asiakkaan maksuvelvollisuuden laiminlyönti kohdistuu muuhun kuin viestintäpalveluun, Kuulalaakerilla on oikeus estää tällaisen palvelun käyttö. Kuulalaakeri estää asiakkaan tai palvelun käyttäjän pyynnöstä korvauksetta palvelun käytön muuhun kuin viestintäpalveluun, jos se on teknisesti helposti toteutettavissa. Jos käytön esto asiakkaan tai palvelun käyttäjän pyynnöstä poistetaan, Kuulalaakeri on oikeutettu perimään toimenpiteistä hinnaston mukaisen maksun. 

12 Sopimuksen päättyminen 

12.1 Tietoyhteiskuntakaaren (917/2014) soveltuminen 

Tietoyhteiskuntakaaren (917/2014) säännöksiä viestintäpalvelusopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta ei sovelleta osapuolten välillä niiltä osin kun ne ovat ristiriidassa tämän kohdan 12 kanssa. 

12.2 Toistaiseksi voimassa olevat sopimukset 

Toistaiseksi voimassa oleva sopimus voidaan irtisanoa noudattaen yhden (1) kuukauden irtisanomisaikaa. 

12.3 Asiakkaan oikeus sopimuksen purkuun 

Asiakkaalla on oikeus purkaa sopimus, jos palvelu poikkeaa olennaisesti sovitusta, eikä Kuulalaakeri korjaa puutetta tai uusi toimitusta kohtuullisessa ajassa asiakkaan kirjallisesta huomautuksesta, taikka jos palvelun toimitus viivästyy kohtuuttomasti Kuulalaakerin tuottamuksesta johtuvasta syystä. Asiakkaan purkuoikeus koskee ainoastaan palvelun virheellistä tai viivästynyttä osaa. 

12.4 Kuulalaakerin oikeus sopimuksen purkuun 

Kuulalaakeri voi purkaa palvelusopimuksen kokonaan tai osittain, jos 

– palvelu on ollut suljettuna asiakkaan pyynnöstä yli vuoden, 

– palvelu on ollut suljettuna kohdassa 11.2 mainitusta syystä yhden kuukauden tai 

– asiakas on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan, eikä korjaa rikkomustaan neljässätoista (14) vuorokaudessa Kuulalaakerin kirjallisesta vaatimuksesta. 

12.5 Purku ja irtisanomisilmoitukset 

Purkuja irtisanomisilmoitukset on tehtävä kirjallisesti. 

12.6 Palvelun tuottamisen lopettaminen 

Kuulalaakerilla on oikeus lopettaa palvelun tai sen ominaisuuden tuottaminen perustellusta syystä. Kuulalaakerilla on tällöin oikeus irtisanoa sopimus lopetettua palvelua tai ominaisuutta koskevin osin ilmoittamalla tästä asiakkaalle kohtuullisessa ajassa etukäteen. 

13 Muut ehdot 

13.1 Salassapitovelvollisuus 

Osapuoli sitoutuu pitämään luottamuksellisena toiselta osapuolelta saamansa luottamukselliset aineistot ja tiedot. Kuulalaakeri pidättää kaikki oikeudet luovutettuihin aineistoihin ja tietoihin, eikä asiakkaalla ole oikeutta ilman erillistä kirjallista sopimusta niiden hyödyntämiseen muutoin kuin välittömästi sopimuksen mukaisen toiminnan yhteydessä. Sopimuksen päättyessä osapuolen on palautettava toiselta osapuolelta saamansa tiedot ja aineisto sekä hävitettävä taltiollaan oleva aineisto ja kopiot. Kumpikin osapuoli vastaa osaltaan siitä, että sen palveluksessa olevat työntekijät sekä osapuolen mahdollisesti käyttämät alihankkijat sitoutuvat edellä mainittuihin salassapitosäännöksiin. Tämä salassapitoehto on voimassa myös sopimuksen päättymisen jälkeen. 

13.2 Riitojen ratkaisu ja sovellettava laki 

Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Sopimuksesta aiheutuvat riidat ratkaistaan Turun käräjäoikeudessa. 

13.3 Tulkintajärjestys 

Jos allekirjoitetun sopimusasiakirjan ja sen liitteiden välillä havaitaan ristiriita, sovelletaan ensisijaisesti sopimusasiakirjaa ja toissijaisesti liitteitä niiden numerojärjestyksessä. 

13.4 Ilmoitukset 

Asiakkaan tulee lähettää tähän sopimukseen liittyvät ilmoitukset kirjallisesti Kuulalaakerin sopimuksessa mainittuun tai myöhemmin ilmoitettuun osoitteeseen kirjallisesti tai sähköisesti. 

Kuulalaakerin lähettää tätä sopimusta koskevat ilmoitukset kirjallisesti tai sähköisesti asiakkaan viimeksi ilmoittamaan laskutusosoitteeseen taikka asiakkaan Kuulalaakerille ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Kuulalaakerin postitse lähettämien ilmoitusten katsotaan tulleen asiakkaan tietoon seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä ja sähköisesti lähetettyjen ilmoitusten niiden lähettämistä seuraavana arkipäivänä. 

13.5 Vapauttamisperusteet 

Sopijapuoli vapautuu velvoitteistaan ja velvollisuudestaan maksaa vahingonkorvausta, jos sopimusvelvoitteiden rikkominen tai niiden täyttämättä jättäminen johtuu vapauttamisperusteista. Vapauttamisperusteeksi (force majeure) katsotaan sellainen sopimuksen syntymisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota sopimuspuolen ei ole syytä ottaa huomioon sopimusta tehtäessä ja joka on sopimuspuolista riippumaton, tai jonka vaikutusta ei voida kohtuudella välttää tai voittaa. Tällainen tapahtuma voi olla esim. sota, kapina, valuuttarajoitukset, lainsäännökset ja viranomaismääräykset, vientilisenssin epääminen, pakko-otto tai takavarikko, tuontitai vientikielto, luonnonmullistus, vakava epidemia, pandemia, yleisen liikenteen, tietoliikenteen tai energiajakelun keskeytys, kuljetusvälineiden niukkuus, yleinen tavaran niukkuus, käyttövoiman rajoitukset, työselkkaus, tulipalo, kolmannelta osapuolelta hankittujen tai kolmannen osapuolen hallussa olevien teleyhteyksien tai laitteiden viallisuus tai viivästyminen, kolmannen osapuolen aiheuttama kaapelivaurio taikka muu vaikutuksiltaan vastaava ja epätavallinen sopijapuolista riippumaton syy sekä edellä tässä kohdassa mainituista seikoista johtuvat alihankkijan toimituksissa olevat virheet taikka viivästykset. Jos sopimusvelvoitteen täyttäminen viivästyy jostakin edellisessä kappaleessa mainitusta syystä, sopimusvelvoitteen täyttämisaikaa jatketaan niin paljon kuin kaikki tapaukseen vaikuttavat olosuhteet huomioonottaen on pidettävä kohtuullisena.

14 Asiakas yhteisötilaajana 

Mikäli asiakas on Tietoyhteiskuntakaaren (917/2014) tarkoittama yhteisötilaaja ja Kuulalaakeri tarjoaa asiakkaalle palvelua sekä käsittelee palvelua tarjotessaan yhteisötilaajan tai käyttäjän tietoja ja/tai viestejä, toimii Kuulalaakeri yhteisötilaajan alihankkijana. Asiakas vastaa sitä, että asiakkaalla on kaikki tarvittavat oikeudet ja suostumukset tietojen (sisältäen välitystiedot ja henkilötiedot) ja/tai viestien käsittelyyn, riippumatta siitä käsitteleekö tietoja ja/tai viestejä asiakas itse ja/tai Kuulalaakeri asiakkaan toimeksiannosta. Asiakas toimii käsiteltävien henkilötietojen suhteen henkilötietolain mukaisena rekisterinpitäjänä ja valtuuttaa Kuulalaakerin käsittelemään henkilötietoja asiakkaan alihankkijana palvelun edellyttämässä laajuudessa. 

15 Toimitusehtojen voimassaolo 

15.1 Toimitusehtojen voimaantulo 

Nämä toimitusehdot tulevat voimaan 1.1.2020 ja ovat voimassa toistaiseksi. 

15.2 Toimitusehtojen muutokset 

Kuulalaakeri voi muuttaa näitä toimitusehtoja. Asiakkaalle tiedotetaan uusista toimitusehdoista vähintään kuukautta ennen niiden voimaantuloa asiakastiedottein tai muutoin kirjallisesti tai sähköisesti. Kun ehtoja on muutettu olennaisesti asiakkaan vahingoksi, asiakkaalla on oikeus kuukauden kuluessa ilmoituksesta irtisanoa sopimus irtisanomisaikaa noudattamatta, ellei muutostarve johdu lainsäädännön muutoksista tai viranomaispäätöksistä tai perustu sopimusehdoissa yksilöityyn perusteeseen.